PRILOG NEPOSTOJEĆOJ DEBATI O ABORTUSU: Majka Srbija je patrijahalna žena

SVE ĆU DA VAS SNIMIM PA ĆU DA VAS NAĐEM

Poslednje dve godine radim sa grupom feministkinja stranicu “Žene sa Interneta”  i bavimo se kritikom i edukacijom vezanom za predstavljanje žena u medijima, ali i mogim drugim temama vezanim za ženska pitanja, kao što su naša ginekološka iskustva.
Često nam se obraćaju žene sa mreže, što javno, postavljajući na stranicu mizogine tekstove i sadržaje na koje nailaze, ali i privatno, tražeći pomoć za svoje najrazličitije probleme. Neretko, ti “ženski problemi” na mreži i van nje, tiču se vrlo konkretnog nasilja koje doživljavaju.
Vrlo često, živeći u Srbji u “4. digitana zida” mi možemo da im budemo tek od neznatne pomoći.

P1180159

Ovog septembra prvi put su “Žene sa Interneta” sa  drugim feministkinjama sa društvenih mreža samostalno “sišle sa Facebooka i Twittera” i podelile svoje “statuse” u javnosti, na ulici. Povod za “silazak sa neta” je, osim besmislenosti slaktivizma, bila jedna izložba koja se već godinu dana organizuje svakog sedmog u mesecu, u Beogradu na Trgu republike, sa planom da se proširi i u druge gradove Srbije.

Selection_243

Ova izložba na kojoj možete videti ogromni baner na kome piše “ZA ZABRANU ABORTUSA” do sada je jedino na društvenim mrežama bila komentarisana od strane zgroženih prolaznika. Mediji u Srbiji ne daju važnost ovoj “pojavi”.

1383415_655901447850165_7425422602765107071_n

Na panelima koje organizatori prikazuju na izložbi, postavljene su uznemirujuće fotografije preminulih beba, koje je ova ekipa skinula sa Interneta i kojima oni eksplicitno predstavljaju kako to izgleda “abortus”. Na fotografijama ne postoji prikaz žene koja je imala abortus.
Jedina žena na izložbi je osim Bogorodice, očekivano –  šablonska fotografija dobro poznatog ineternet mema “First World Problems” sa ženom koja plače.

Selection_245

Sve ovo propraćeno je slikama raznih ikona i svetaca, “pravoslavnih otaca” i “svetaca” i ultrazvučnim snimcima beba u poodmaklom stadijumu razvoja.
Gledano sa strane – oko materijala se nisu puno potrudili i cela izložba za prolaznike izgleda prilično neukusno, zbunjujuće i uznemirujuće.
Prolaznici su mahom nezainteresovani za ove sadržaje, i retko koga može da privuče da gleda ove slike. Evo snimka iz avgusta meseca koji su propagandno nazvali “Izložba o životu deteta od začeća do rođenja”:

Dok pišem ovaj tekst, prilično veliko interesovanje vlada za našu posetu ovoj izložbi koju su aktivistkinje sa Interneta dogovorile samo dan ranije. Album sa fotografijama sa naše jučerašnje “flash mob” posete je podeljen više od 66. puta, a album je “lajkovalo” više od 240. ljudi. Tokom dana su stizale brojne poruke putem društvenih mreža, ljudi su postavljali pitanja jer im nije bilo jasno o čemu se zapravo radi.  Evo kako je izgledala naša poseta ovoj izložbi (hvala 1389. na snimku i promptnom postavljanju na mrežu):

Uz video, izašlo je i zvanično saopštenje na Facebooku (zar 1389. nije do pre nekog vremena popularizovao “silazak sa mreže u realnost i teretane“?) koje glasi:

Selection_244

Organizatori izložbe su naše pojavljivanje opisali kao “VELIKU PROVOKACIJU“, jer naime, na njih i njihove “inicijative” niko do sada nije obraćao puno pažnje. Navode da nas je bilo stotina, iako se na snimku može prebrojati koliko nas je došlo a ta brojka nije dosegla stotinu ljudi. Navode da smo bili “dobro organizovani” što je publicitetno preterivanje, budući da neki od nas nikada nisu samostalno sa sebi nepoznatim ljudima, bez pokroviteljstva neke organizacije, ovako izražavali svoj stav. Snimak pokazuje da smo prošetali kroz njihovu izložbu i postavili se sa desne strane trga, NE OMETAJUĆI održavanje njihove izložbe, te mirno i ćutke držeći svoje poruke. Jedan od organizatora izložbe nas je sve vreme snimao govoreći: “Sve ću da vas snimim, pa ću da vas nađem”. Naše poruke su bile upućene prvenstveno javnosti na trgu a ne organizatorima izložbe.

Na trgu smo stajali svega 15. minuta, a potom smo spustili svoje poruke na tlo, ostavljajući ih za prolaznike još neko vreme.
Policija je bila prisutna na trgu prilično ravnodušno posmatrala naše prisustvo s obzirom da je jednako velika grupa ruskih turista pre nas završila svoju posetu izložbi. Kada se većina nas razišla, oni su uzeli da legitimišu trojicu učesnika naše posete. Dakle – prve muškarce koji su se tu ostali.  O tome kako su sa njima postupali svedočio je jedan od trojice na svom Facebook nalogu u obraćanju policiji. Nakon rasprave i pošto su policajci pokupili podatke trojice muškaraca, došla je i komunalna policija. Preostalim aktivistkinjama koje su želele da pokupe banere sa porukama, komunalna policija je saopštila da ih ne diraju, jer će komunalna služba da ih počisti.

Ceo skup nije trajao duže od pola sata, zajedno sa okupljanjem, šetnjom, i stajanjem. Potom smo se povukli na svoje redovne aktivističke pozicije –  svako na svoj Internet.

10482473_10202530401766839_8159099165511885400_n

ČEMU ODLAZAK NA TU IZLOŽBU I DAVANJE PUBLICITETA OVOJ INICIJATIVI?

Ovo pitanje ostaje nejasno mnogima u Srbiji. Neke od reakcija bile da je neozbiljno reagovati na ovu inicijativu, dok su druge osporavale svaki vid građanskog bunta – ukoliko se ne radi o našem najvećem neprijatelju: DRŽAVI.

Selection_247

(28.12.2016, cyberwanderlust:  ovo su slike tvitova Jovane Gligorijević koja sada “preti masovnim protestima” u Vremenu: http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1453377)

 

Selection_246

(28.12.2016, cyberwanderlust:  ovo su slike tvitova Jovane Gligorijević koja sada “preti masovnim protestima” u Vremenu: http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1453377)

 


U Srbiji je malo poznato da je “Inicijativu za ZABRANU abortusa” pokrenulo “dvoglavo” ekstremističko udruženje građana SNP 1389. Šira ih javnost zna po velikosrpskim nacionalističkim ispadima, po “Kosovo je Srbija“, po “Bulevaru Ratka Mladića“, usputnom rasizmu, homofobiji i mizoginiji, bojkotu Beer-festa i prošle godine – po “nacionalističkim teretanama“!
Na poslednjim izborima su se pozicionirali kao organizacija koja je imala najveći portret svog predsednika (Miša Vacić) na bilbordu u Beogradu, ček veći i od onog koji je sebi “dao izraditi” Tomislav Nikolić. Ipak, Vacić se povukao sa mesta predsednika 1389 zbog maestralnog neuspeha na izborima u Beogradu.

8173864854c18a5d6408d0572919043_640x512

Njihovo predizborno interesovanje za “ženska pitanja” je primećeno već pre godinu dana kad su apelovali na mlade žene da ponosno nose zastavu Srbije, u svojevrsnom pokušaju da emaniraju “lepoticu Srpkinju” koja na posterima izgleda kao supruga ratnog zločinca Svetlana Ražnatović. Tada su imali i predizborne spotove u kojima pojašnjavaju ulogu žene u “očuvanju srpstva”, a prilikom otvaranja naci-teretana na otvorenom – u njihovo ime govorila je jedna žena.

photo-drustvo-snp_1389-Boje_01_u_844739074

Pošle godine u Srbiji je javnost prodrmala podrška Srpske pravoslavne crkve “inicijativi za zabranu abortusa” koju je pokrenula MISTERIOZNA GRUPA “LEKARA VERNIKA”. Radilo se o svojevrsnom medijskom hoaksu, namerno plasiranom u javnost, a “POTVRĐENOM” činjenicom da je sabor SPC podržao ovu inicijativu. Tada smo u medijima imali SPC kvalifikaciju svojevoljnog prekida trudnoće (abortusa) kao ČEDOMORSTVA. O tome je sa ozbiljnošću pisala tek po koja žena, a mediji su demokratski prenosili tu kvalifikaciju kao sasvim “legitimnu”.

Selection_248

Počev od prošle godine, organizacija 1389. namerava da svakog meseca organizuje istu ovu izložbu (uz blagoslov SPC) i da na ulicama gradova u Srbiji prikuplja potpise za ZABRANU abortusa. Inicijativu, koju ponegde nazivaju “internacionalnom” su preuzeli iz Rusije gde se neretko mogu videti “litije protiv abortusa”.

Selection_250

Rusija je pak, bila jedna od prvih zemalja koja je legalizovala abortus i to već 1920. godine. Uz privremenu zabranu abortusa od 1936. do 1955, abortus je ostao dozvoljen pod uslovom da se izvrši do 12. nedelje trudnoće. I pored toga Rusija, po UN izveštaju iz 2010., ima veoma visok procenat abortusa. U Jugoslaviji je abortus legalizovan 1978. godine Zakonom o zdravstvenim merama za ostvarivanje prava na slobodno rađanje dece,  i ovo zakonodavstvo nasledile su sve bivše republike SFRJ. U Srbiji se abortus može izvršiti do 10. nedelje trudnoće, a svakoj ženi je zagarantovano samostalno odlučivanje o prekidu trudnoće. U Srbiji je abortus regulisan Zakonom o postupku prekida trudnoće u zdravstvenim ustanovama iz 1995. godine a 2005. je dopunjen pomeranjem starosne granice sa 18. godina na 16. godina starosti žene.

Još jedan od zanimljivosti u vezi sa zakonodavstvom koje se odnosi na rađanje odnosno nerađanje dece, je Koštuničin ustav iz 2006. godine.

“Sam Ustav Srbije iz 2006. godine pozabavio slobodom odlučivanja o rađanju, definišući je na jedan suviše opšti i nejasan način: ,,Svako ima pravo da slobodno odluči o rađanju dece. Republika Srbija podstiče roditelje da se odluče na rađanje dece i pomaže im u tome”. Formulacija ove slobode kao pravo svakoga da odluči o rađanju nužno postavlja pitanje – ko je to svako? Da li je to država, koja se pominje u stavu dva člana 63. Ustava kao podstrekač na rađanje dece, ili možda crkva ili muškarac, odnosno otac deteta? S obzirom na to da je neposredno pre donošenja Ustava 2005. godine, usvojen Porodični zakon Republike Srbije koji članom 5. jasno definiše da je žena ta koja slobodno odlučuje o rađanju, osnovano se može pretpostaviti da je ustavotvorac imao nameru da uruši dostignuti standard ljudskih prava i oduzme ženi ovaj vid telesne autonomije.” ( tumačenje je izvod iz rada pravnice Milena Vasić)

Bez obzira što je abortus zakonski regulisan i dozvoljen u Srbiji i što, naizgled “nemamo zašto da kontramitingujemo”  nasuprot inicijativi za zabranu abortusa koja je “bez ikakvog značaja”, postoji opasnost da u budućnosti ovo pravo bude ograničeno. Posebno ako uzmemo u obzir da trenutna vlast donosi zakone po hitnoj proceduri i bez javne rasprave, možemo samo očekivati ograničavanje ovog prava.

protest protiv zakonot za abortus

Iskustva iz susedne Makedonije gde je proces postepenog navikavanja stanovništva na podvalu da “abortus treba  kriviti za belu kugu” kroz crkvene i druge para-crkvene organizacije, intenzivnije vršen od 2009. sve do 2013. godine, kada je u toku leta, dok je mala zainteresovanost javnog mnjenja, na brzinu izglasan zakon koji je u znatnoj meri ugrozio ženino pravo da po zahtevu prekine trudnoću. Naime, sada za svaki abortus žena mora da prođe 3. kruga konsultacija:  sa ginekologom, sa komisijom, i ponovo sa ginekologom. Ovaj proces se često oduži i da pošto nije ispoštovana zakonska procedura, žena ne stigne da uradi abortus tokom prvih 10. nedelja trudnoće kada je to dozvoljeno uraditi. Na kraju, komisija ponovo mora da odobri abortus, a ministar zdravlja LIČNO da ga potpiše. U Makedoniji država putem ovakvog zakona polaže pravo na svako žensko telo sposobno za rađanje i može ženi osporiti zahtev za prekid trudnoće. U Srbiji, ovo je implicirano podstrekaštvom države koje se ogleda upravo u “demokratskom” odnosu prema ugrožavanju dostignutih nivoa ljudskih i ženskih prava.

Potrebno je takođe znati, da na “putu ka EU” za koji se ova vlada u Srbiji “načelno” zalaže – sama EU nema unitaran i jasan stav po pitanju prava na abortus, jer je on u pojedinim državama pod uticajem katoličke crkve,  kao što je Irska – zabranjen, a negde je samo ograničen, kao u Španiji. Svaka pojedinačna država reguliše ovo pravo unutar svojih okvira. Prošle godine je postalo jasno da se pitanjem abortusa EU parlament neće baviti, kada je odbijen zahtev poslanice iz Portugala, Edit Estrele, da se abortus prepozna kao ljudsko pravo od značaja za zdravlje, a kompetenciju za seksualno obrazovanje i politiku prema abortusu, prebačena svakoj pojedinačnoj članici. Tako danas u Hrvatskoj bolnice bivaju opsedane organizovanim verskim inicijativama koji se 40. dana mole “za život” i prestanak obavljanja abortusa.

MAJKA SRBIJA JE PATRIJAHALNA ŽENA

U  pravu je bila žena koja se javila pre dva meseca na stranici “Žene sa Interneta”, apelujući na nas da komentarišemo poruku načelnika ginekološko akušerske klinike Narodni front iz Beograda, dr. Vanje Miloševića, koji je u gostovanju na televiziji (kao i 1389. na svom sajtu) citirao ovu istu knjigu iz koje je očito učio NAPAMET:

Selection_249

Načelnik sasvim tradicionalno i hladnokrvno prebacuje  krivicu za veliki br. abortusa u Srbiji na same žene. Žene naime praktikuju “abortus kao najskuplju kontracepciju“, dok muškarci koje ne pominje – ostaju nevidljivi “partneri u zločinu”. Takođe propušta da najveći broj abortusa u Srbiji obave upravo – udate žene. O seksualnom obrazovanju i politikama podrške trudnicama i majkama… ni reči. Jer ta pomoć je sve manja, svakim danom.

Iz ovoga je jasno da naše sadašnje zakonsko pravo i sloboda odlučivanja o rađanju ili nerađanju, nije “bogomdana” već je svaka nova generacija u Srbiji mora izboriti da ta sloboda i to pravo bude u najvećoj mogućoj meri u rukama ONE KOJA RAĐA – ŽENE.

Majka Srbija je patrijahalna žena i treba je emancipovati.

About Cyber Wanderlust

Life just found. Reality files in progress. ♫♪♥ Progress depends on the unreasonable woman who persists in trying to adapt the world to herself. [Take that, George Bernard Shaw]

4 comments

  1. Pingback: PRILOG NEPOSTOJEĆOJ DEBATI O ABORTUSU: Majka Srbija je patrijahalna žena |

  2. meni je yao sto nisam dosla da Vas podrzim. jedan muskarac mi je oslao poyiv ya dogadaj (protest) koji sam ja videla…15ak minuta pre nego se desio..nemam obicaj da stojim na trgu i protestvujem. ali na temu ovakvu i svih ostalih koje nas zene degradiraju u pravu izbora, da. da

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: