Feminizam na velikom novogodišnjem sniženju

2014 MTV Video Music Awards - Show

Feministkinja 

Godina 2014. protekla je u znaku masovnog tržišnog rebrendiranja feminizma. Uzimajući u obzir da je rebrendiranje marketinška strategija kojom se obično nekom proizvodu daje nova simbolička vrednost da bi se proizvod prilagodio zahtevima tržišta, moramo se zapitati kada je tačno feminizam počeo da se rasprodaje? Ova rasprodaja feminizma, naime, traje već nekoliko godina u USA. U USA kulturi, gde je najdominantniji uticaj liberalnog belog feminizma, industrija zabave i oglašavanja se kao nikada do sada potrudila da izreklamira feminizam i približi ga masama. Marketinške agencije su se po receptu iz prethodnih godina potrudile da pošalju poruku da feministkinja može biti svakoOve godine je – postalo kul biti feministkinja. Svako sada za sebe može da kaže da je feministkinja! Čak šta više, dovoljno je i samo to reći za sebe. I neverovatno, ali sada znamo da feministkinja može biti i muškarac! Reklame kažu da je feminizam za sve nas, plus je i besplatan, pa zašto pobogu neko ne bi želeo biti feministkinja?

Na stranicama vodećih modnih i ženskih magazina i portala (Elle, Cosmopoliten…) pojavilo se bezbroj novopečenih selebriti-feministkinja, uglavnom svetski poznatih zvezda, pevačica i ostalih marketinški zgodnih persona. Najčuvenija i najplaćenija selebriti-feministkinja među njima, pevačica i glumica Beyonce Knowles, zajedno sa njenim suprugom Jay-Z sredinom 2014. godine, procenjuje se, vredi oko jednu milijardu dolara. Sama Beyonce na Forbsovoj listi selebritija, zauzima prvo mesto sa procenom na 115 miliona dolara. Iz ovoga bi trebali da shvatimo da su feministkinje bogate žene i da je feminizam životni stil bogatašica.

Print_2817

Kraljica B i njena masivna inovativnost

Pored stilizacije feminizma koji je uradila Beyonce zaradom od oko 2.4 miliona dolara po feminističkom koncertu, imali smo i prvu feminističku modnu reviju gde je Karl Lagerfeld rešio da proda preskupe Channel krpice organizujući reviju tako da liči na feministički protest. Manekenke su imale 4. sata probe gde su ih naučili kako i šta da viču (same nisu znale oko čega protestuju). Karl je na kritike feministkinja koje su usledile rekao da ga nije briga šta feministkinje o tome misle (iako svoju majku, ali ne i sebe, naziva feministkinjom), i da feminizam treba shvatati kao pokret ležernih žena a ne kao pokret za kojekakve bučerke. Možda je mislio na predebelu Adele? Imali smo dakle potvrdu: feminizam jeste pitanje stila (ako možete sebi da priuštite da budete u trendu).

0ccda825-b945-468c-b3d9-1e8f085fc54c-620x372

                     Feminizam je u modi

Pored toga, oglašavanje rasprodaje feminizma pamtićemo i u govoru glumice Emma Watson, UN Women ambasadorke dobre volje, na UN konferenciji, gde je, kao lice njihove nove kampanje koja je zove On za njupozovala muškarce da se pridružepovedu aktivnu borbu protiv rodne neravnopravnosti. Emma se u ovom govoru obratila skupštini pokušavajući da KONAČNO OBJASNI da feministkinje nisu žene koje mrze muškarce, a da konsekventno, zbog tog stereotipa žene ne žele da se identifikuju kao feministkinjeNažalost, ni jedna ni druga tvrdnja u stvarnom svetu nije tačna. U realnosti ipak, postoje mnoge žene koje mrze muškarce (i obrnuto) kao i one žene koje u svom konkretnom životu ne mogu sebi da priušte da “budu feministkinje” pored toga što razumeju šta biti feministkinja znači.

Stereotip koji je međutim UN ambasadorka uspela da učvrsti jeste da feminizam jeste nekakav monolitni pokret kome će se svi pridružiti. To je postigla svodeći feminizam na “verovanje da žene i muškarci TREBA da imaju JEDNAKA PRAVA u društvu“. Svako ko tako VERUJE, može dakle sebe zvati feministkinjom. Ovaj IDEOLOŠKI feminizam pripada svima bez obzira na klasnu, rasnu, rodnu i nacionalnu pripadnost. Feminizam u stvarnom svetu, van UN politike, kao političko mišljenje i delovanje, niti je homogen, niti je jednoobrazan, niti se može sagledati kao nekakav monolit a kamoli kao univerzalno verovanje.  Iz UN govora smo saznali da feministkinje nisu dovoljne u borbi za rodnu ravnopravnost (eufemistički termin kojim je UN feminizam uveo u institucije kojima i dalje masovno upravljaju muškarci), i da nam trebaju i politički svesni muškarci, koji će svojim delovanjem – nekim drugim muškarcima oduzimati ničim zaslužene privilegije širom sveta. Dakle, novo lice feminizma nisu žene – već muškarci.

tumblr_m734ocots31rb5ok5o1_500

Feministički ponos

A čemu služe muškarci, naučili smo iz pop-aktivizma pevačice Taylor Swift, koja se outovala kao feministkinja, što je, citiraću Cosmopoliten izdanje za januar 2015. u Srbiji, “dokazala novim spotom za singl Blank Space“. O_0
Taylor je, iako su je roditelji učili da će, AKO RADI DOVOLJNO NAPORNO KAO I MUŠKARCI – daleko dogurati, kao tinejdžerka mislila da biti feministkinja znači mrzeti muškarce. Baš čudno! A onda se desilo da je Taylor uz pomoć druge poznate feministkinje Lene Dunham konačno priznala da ona JESTE FEMINISTKINJA. O tome šta biti feministkinja znači u njenom selebriti svetu,  proverite u spotu za pesmu Blank Space, gde se slatka mlada i dopadljiva, presavršena bogatašica Taylor pretvara u prototip žderačice muškaraca. Ona to sebi može da priušti. Ona takođe kaže da joj je razumevanje značenja reči feministkinja pomoglo da shvati da ona jeste feministkinja. Taylor je tu da nam, kao najpopularnija tinejdžerska zvezda – olakša da svi postanemo feministkinje. Sve što je potrebno jeste par uticajnih drugarica iz feminističkog sveta, i malo bazičnog razumevanja sveta oko sebe!

Feministkinje nisu besne, nezadovoljne i ne žale se.

O trendu rasprodaje feminizma u svetu i ovih nekoliko eklatantnih primera sniženja cene feminizma, pisala sam da bih ukazala i na lokalnu situaciju. U Srbiji, u kojoj smo i 2014. imale sramno veliki broj žena koje su stradale u porodičnom i partnerskom nasilju, u kojoj su kazne za nasilnike besramno male a žene još uvek nemaju adekvatnu zaštitu od nasilja, u kojoj pravosudni sistem ne funkcioniše a antidiskriminatorni zakoni se masovno ne primenjuju i ne kontrolišu i dalje – na polju zapošljavanja, u kojoj i dalje imamo diskriminaciju žena i u javnom govoru i na radnom mestu… jedna ekipa je odlučila da primeni sličnu strategiju POPULARIZACIJE feminizma. Tim nevladine organizacije koja jednom godišnje pravi beogradski feministički festival Befem pokušao je da široj publici pokaže kako je biti feministkinja – put do sreće, lepote i ostvarenja. Makar tako stoji u podnaslovu koji su članku o njima objavili u Cosmopolitenu.
Za to rebrendiranje feminizma, kako i svetski trend nalaže, odabrale su nekolicinu belih feministkinja i jednog feministu kao zaštitna lica koja su OTVORILA PROSTOR FEMINIZMA od 2009 uz pomoć ovog festivala. Befem festival se tako reklamira, kao svojevrsni prostor za diskusiju o feminizmu, u koji su dobrodošli svi. No, da li je to baš tako?

1800378_896499127050906_3810311181420335153_n

Mislite li izvan kutije u koju su vas strpali?

U odeljku Cosmopolitena za Srbiju (januar 2015) sa naslovom “Youniverse” (koji valjda treba ličnim pričama da apeluje na nas) proteklu godinu opisuju kao “godinu u kojoj je feminizam zakucao na velika vrata” (vrata čega, LOL?) a narednu opisuju kao godinu u kojoj se očekuju velike promene na polju rodne ravnopravnosti. Učinilo mi se, zaista, čitajući ovaj podnaslov, da Vučić drži i Cosmo u kontroli, budući da izjava liči na bilo koju od njegovih nerealističnih najava o “svetloj budućnosti”. Takođe, pečat uredništva nam sugeriše da je u pitanju samo nastavak Cosmo kampanje koja se na Internetu reklamira pod hashtagom #višeodlepote. Iako sam prvenstveno Internet aktivistkinja, prvi put čujem da feminizam iko reklamira kao #višeodlepote. Obično se tako prodaju kozmetički proizvodi, čemu ovaj magazin namenjen ženama i služi.

Početkom meseca sam vodila na Twitteru kratak razgovor sa rediteljkom, scenaristkinjom i blogerkom Stašom Koprivicom o napadu jednog od najstarijih novina u Srbiji na žensko pravo da odlučuje da li će i kada rađati. Staša koja sa mnogim drugim uspešnim ženama u Srbiji takođe predstavlja lice tog novog, dopadljivog feminizma, je naš razgovor na temu antifeminizma poznate kolumnistkinje zakljula preporukom da se u “ovako agresivnoj i primitivnoj sredini mora osmisliti način…i da moramo da igramo prljavije”. Nakon sugestije da moramo igrati prljavije, nisam nastavljala razgovor sa njom. Složila sam se da mi to jednom uživo objasni. Pomislila sam ipak da želi da mi saopšti upravo onu floskulu koju kao aktivistkinje godinama slušamo sa svih strana a to je: “Da bi pridobila nekoga za svoju stvar, moraš da budeš dopadljiva.” Poruku koja je duboko antifeministička.

2TAxPzm

Suštinski se ne slažem da feministički otpor sistemu opresije žena mora da se na neki način umili sistem koji nas tlači, i da će naša dopadljivost (tj. nekakva lukavost) obezbediti podršku za ravnopravan tretman žena u društvu. Istorija ženskog pokreta me uči da to nikada nije bilo tako. Feministkinje koje su utemeljile feminističku misao i omogućile drugim ženama da nastave borbu za žensku ravnopravnost, niti su bile dopadljive, niti su se dopadale onima koji su direktno profitirali na opresiji žena.
Naprotiv – mnoge su stradale da bi mi danas uživale ova osvojena prava.

Međutim, novi rebrendirani feminizam u Srbiji, pokušava upravo to: da se dopadne široj (rodno neosveštenoj i neobrazovanoj) masi za koju se suštinski (i elitistički) pretpostavlja da misli da biti feministkinja (ili zvati se feministkinjom) znači – mrzeti muškarce. U tome je ključna podvala ovog talasa rebrendiranja feminizma. On pokušava ono što je svaka nova generacija feministkinja pokušavala – da igra u sistemu, a da ga sistem ne proguta. Ako pogledamo feministkinje II ili III talasa, i učinke njihovih dopadljivih strategija – videćemo da je sistem mnoge od tih strategija inkorporirao i iskoristio da asimiluje dalji otpor. Valjda se zato onima koji pružaju otpor – govori da feminizam nije danas potreban, jer, imamo jednaka prava. Isto tako, bez obzira na to što danas žene uživaju veće slobode i dalje časopisi namenjeni ženama poručuju da se ženom ne može biti ukoliko se ne držimo imperativa: budi srećna, lepa i ostvarena (u ulozi koju smo ti namenili). Valjda je zato i sam Cosmopoliten prepun reklama koje će se pobrinuti za vašu beživotnu kožu, ali ne i za vašu svest o realnom životu žena van klasnog, rasnog, seksualnog…okvira kome pripadate u društvu. U takvom Cosmopolitenu se pojavljuje članak koji valjda pretenciozno prvi put u Srbiji plasira ideju da je feminizam next big thing.

Ovakva tvrdnja u realnosti Srbije koja nije imala nijedan pošten masovni feministički skup ili apel sistemu u 2014 godini, predstavlja posebno nerealan momenat.

U samom uvodu teksta, novinarka Marija Radojković će za tu veru u feminističku budućnost – upravo navesti slučaj zarade na reklamiranju feminizma – Beyonce, potom Malalu od čijeg je ličnog i hrabrog stradanja sistem napravio globalno prepoznatljivo lice otpora (na kome će takođe profitirati), potom senzacionalističko podmetanje o tome da je Fejzbuk dozvolio fotografije na kojima žene doje (dok se prećutkuje da i dalje ne dozvoljava one na kojima se vide ženske bradavice), Taylor Swift za koju se lupeta kako je dokazala posvećenost feminizmu spotom (!?!), laž da je Barbika dobila novi izgled (redizajn nije Mattel-ov već je umetnički rad), potom još jednu mušku Holivudsku zvezdu Gorgdon Levitt koji je takođe doživeo iznenadno feminističko prosvetljenje i počeo da se bavi stereotipom da feminizam nije mržnja prema muškarcima… i naposletku i govoru koji je održala Emma Watson.

U nastavku novinarka daje informacije o samom Befem festivalu, koji se održao u decembru ove godine, gde kaže da su se žene “dobro zabavile, povezale, i utvrdile svoje ciljeve“. Ova poslednja tvrdnja pak, nije utemeljena na činjenici. Befem festival, za razliku od drugih feminističkih susreta i platforma u svetu i kod nas, ne donosi nikakav pisani zaključak ili konkretan dogovor o strategiji otpora opresiji nad ženama. Niti iz njega proizilazi neka šira akcija.
Dalje se objašnjava da je Befem namenjen mladim ženama i muškarcima koje ZANIMA feminizam. On je naime, vrlo pristupačan: možete da svratite, poslušate predavanja i razgovarate – ne košta vas ništa. Ipak, ovaj festival okuplja sličnomišljenice – na ovaj program teško da će doći žene koje se PRETHODNO ne samoidentifikuju kao feministkinje. U tom smislu priznanje osnivačice Befema je vrlo korektno: festival ne može da dopre do svih žena. Ali mnoge koje su činile ovaj festival to mogu. Ali šta je onda uloga Befema? Befem je tu da ih ojača.
Print_2818
U daljem tekstu se navodi šta je ključna prepreka ostvarivanju ravnopravnog položaja žena u Srbiji – to je tradicionalno patrijahalno shvatanje uloge žene u društvu – koje je odgovorno za nasilje nad njima, koje istovremeno i uslovljava za šta će se žene danas obrazovati, ali takođe utiče i na to kako će se žene tretirati na tržištu rada, pa tako i u političkom životu. Dakle tradicionalna rodna uloga žene je prepreka ostvarivanju ravnopravnosti.  

Realnost rodnog feminizma

Realnost rodnog feminizma

Živeći u realnosti Srbije, duboko me pogađa ovakva jednostrana artikulacija uzroka neravnopravnosti od strane žena koje sebe zovu feministkinjama. Ni u jednoj instanci ove artikulacije se ne ističe da se problemi sa kojima žene žive u Srbiji nalaze u polju preseka naših klasnih, rasnih, seksualnih, etničkih pripadnosti i telesnih sposobnosti. Ono što se ističe kao ključno u ovom tekstu je rodni aspekt. Zbog toga ovakva artikulacija zaista pripada KUTIJI u kojoj je ostao rodni feminizam. I zato je on – na prodaju, i na sniženju. Jer je u duhu vremena, – bezopasan je i pojednostavljuje percepciju feminizma. Ova poruka je zapravo i namenjena onim ženama koje danas u Srbiji mogu sebi da priušte da budu feministkinje – belim obrazovanim zaposlenim ženama nekakvog fiktivnog i nepostojećeg srednjeg sloja. Ostale žene, kojih je mnogo više, teško da sa ovim mogu da se identifikuju u stvarnom životu. I zato je na Befemu, uz fetišizaciju onih koje zaista jesu različite (Romkinje, lezbejke, žene sa invaliditetom…), osnovni konsenzus oko toga da liderke mogu biti upravo te žene koje sebi danas mogu da priušte da budu feministkinje. Ili da makar misle da to jesu, baš onako kako ih selebriti-feminizam uči – dovoljno je da kažu da jesu. 

U uvodu, pre pojedinačnih intervjua sa osam zaštitnih lica ovog reklamiranja feminizma (čije izjave neću komentarisati), ističu se postignuća feminističkih udruženja u Srbiji: to da imamo zakonski okvir koji štiti žene od muškog nasilja (koji se ne primenjuje i očajno funkcioniše), da postoji sistem sigurnih kuća (koji mnoge žene ne uspeva da zaštiti i koji ne izbacuje nasilnika iz doma –  već žrtve nasilja), telefonske linije za psihološku pomoć ženama žrtvama nasilja (koje se ne reklamiraju na javnom servisu već ih vode i za njih obučavaju – nevladine organizacije), besplatnu pravnu pomoć (koja ne dopire do najugroženijih jer nema sistemsku podršku države u zemlji u kojoj sudstvo stoji mesecima). Ističe se takođe i to da je društveni stav prema “ovoj temi” (rodne neravnopravnosti) postao manje tabu a više u “domenu ljudskih prava” (a gde je inače ranije pripadala???). Tako je valjda eto i Srbija, poručuje nam se, shvatila da su i žene – ljudi. Ističe se takođe i rodno senzitivni jezik koji se sve više koristi (što se može proveriti kao neistinito ulaskom u bilo koju instituciju gde rade žene ili otvaranjem novina koje ne smatramo žutom štampom), kao i neproverena činjenica da žene participiraju više u politici nego nekad (uprkos nepoštovanju kvota i sistemskih pravila u mnoštvu državnih institucija).

Ono što gledajući ovu tužnu i slabašnu feminističku godinu u Srbiji i njen kraj mogu samo da zaključim – svi će u budućnosti biti feministi, na 15 minuta. 

fr34o


About Cyber Wanderlust

Life just found. Reality files in progress. ♫♪♥ Progress depends on the unreasonable woman who persists in trying to adapt the world to herself. [Take that, George Bernard Shaw]

One comment

  1. Pingback: Feminizam na velikom novogodišnjem sniženju |

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: